W ostatnim czasie do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Świdwinie ponownie zaczęły zgłaszać się osoby, które zawarły swoim miejscu zamieszkania niekorzystne umowy kompleksowe dot. sprzedaży energii elektrycznej oraz paliwa gazowego.
Wbrew wcześniejszym zapewnieniom przedstawiciela handlowego, konsument nie będzie płacił niższych rachunków za świadczone przez przedsiębiorcę usługi. Do jego rachunków zostanie bowiem dodatkowo naliczona opłata handlowa w wysokości kilkudziesięciu złotych. Konsument zawierający taką umowę niejednokrotnie zawiera również umowę ubezpieczenia, co podnosi kwotę rachunków o następne kilkanaście lub kilkadziesiąt złotych. Zdarza się, że przedstawiciele nie pozostawiają klientom podpisanych przez nich dokumentów, co znacznie utrudnia lub wręcz uniemożliwia odstąpienie od umowy.
Rzecznik Konsumentów apeluje o rozwagę i ostrożność. Nie należy podpisywać jakichkolwiek dokumentów bez wcześniejszego zapoznania się z ich treścią. Jeśli coś jest dla nas niezrozumiałe bądź mamy wątpliwości – NIE PODPISUJMY UMOWY ! W przypadku, gdy doszło do zawarcia umowy należy pamiętać, że przedsiębiorca musi zostawić nam drugi egzemplarz wszystkich dokumentów dot. naszej transakcji (umowę, regulamin, cennik, wzór odstąpienia od umowy). Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa (np. w swoim domu), może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy należy złożyć w formie pisemnej np. wysyłać listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. W razie odstąpienia taką umowę uważa się za niezawartą.
Pomoc w sporządzeniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość, można uzyskać we WTORKI i CZWARTKI u Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Świdwinie ul. Mieszka I 16, 78-300 Świdwin (I PIĘTRO, pokój nr 17).
Katarzyna Piskorz
Powiatowy Rzecznik Konsumentów