1 stycznia 2023 r. zmieniły się niektóre przepisy w zakresie ochrony praw konsumentów. Najważniejsze zmiany dotyczą wprowadzenia nowych uprawnień dla konsumentów w przypadku stwierdzenia wady towaru oraz przyjęto nowe regulacje dla osób zawierających umowy na pokazach handlowych i wycieczkach (lepsza ochrona seniorów).
NOWE UPRAWNIENIA W ZAKRESIE SKŁADANIA REKLAMACJI
- Część przepisów dotyczących uprawnień konsumentów w przypadku stwierdzenia wady towaru została przeniesiona z kodeksu cywilnego do ustawy o prawach konsumenta.
- Znika pojęcie „rękojmi” – zastąpiono je nową nazwą „odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową”.
- Wprowadzono hierarchizację uprawnień. W sytuacji, gdy zakupiony przez konsumenta towar okazał się niezgodny z umową – w pierwszej kolejności konsument może żądać naprawy lub wymiany towaru. Zwrot pieniędzy (częściowy lub całkowity) będzie możliwy w kolejnym etapie, w sytuacji gdy:
- przedsiębiorca odmówi doprowadzenia towaru do zgodności z umową (naprawa lub wymiana towaru są niemożliwe lub wymagałyby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy),
- przedsiębiorca nie doprowadzi towaru do zgodności z umową (m.in. naprawa lub wymiana towaru ma nastąpić w rozsądnym czasie i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta, uwzględniając specyfikę towaru oraz cel, w jakim konsument go nabył),
- brak zgodności towaru z umową występuje nadal, mimo że przedsiębiorca próbował doprowadzić towar do zgodności z umową,
- brak zgodności towaru z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy (całkowity zwrot ceny).
- Ustawodawca korzystanie dla konsumentów wydłużył do 2 lat termin domniemania, że niezgodność z umową istniała w chwili zakupu towaru (poprzednio takie domniemanie obowiązywało tylko w pierwszym roku). Sprzedawca tak jak dotychczas będzie odpowiadał za wady towaru przez 2 lata od daty jego wydania, tutaj nowość – dotyczy to także towarów używanych.
- Termin przedawnienia roszczeń reklamacyjnych wydłużono do sześciu lat.
DODATKOWA OCHRONA KONSUMENTÓW ZAWIERAJĄCYCH UMOWY NA POKAZACH HANDLOWYCH I WYCIECZKACH
- Wydłużenie do 30 dni terminu na odstąpienie od umowy. Jeżeli konsument, zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki – wówczas termin na odstąpienie od umowy wynosi 30 dni od dnia jej zawarcia. W przypadku pokazów handlowych nadal obowiązuje 14-dniowy termin na odstąpienie od umowy.
- Zakaz przyjmowania płatności przez przedsiębiorcę. Jeśli umowa została zawarta podczas pokazu, wycieczki lub nieumówionej wizyty u konsumenta – przedsiębiorca ma zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy.
- Zakaz zawierania umów dotyczących usług finansowych podczas pokazu lub wycieczki. Umowa finansowa (np. umowa pożyczki), która zostanie zawarta podczas pokazu lub wycieczki będzie nieważna i nie będzie wywoływać skutków dla konsumenta. Uwaga ! Jeśli konsument w swoim miejscu zamieszkania podpisze umowę finansową na pokazie, który został zorganizowany na jego wyraźne zaproszenie – umowa będzie skutecznie zawarta. Ciężar dowodu przedstawienia wyraźnego zaproszenia przez konsumenta spoczywa na przedsiębiorcy.
- Możliwość odstąpienia od niektórych umów o świadczenie usług zdrowotnychzawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Chodzi przede wszystkim o tzw. umowy obejmujące abonamenty medyczne.
Nowe przepisy dotyczą umów zawartych od 1 stycznia 2023 r.
Mieszkańcy Powiatu Świdwińskiego mogą uzyskać u Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Świdwinie bezpłatne porady we WTORKI lub w CZWARTKI w godz. 7:15-15:15. Kontakt do Rzecznika: https://www.powiatswidwinski.pl/index.php/pl/rzecznik-konsumentow/kontakt-do-rzecznika
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Katarzyna Piskorz