Konsumentka ze Świdwina została oszukana przez przedstawicieli handlowych, którzy zaproponowali jej wymianę piecyka gazowego na nowy przekonując, że jest to konieczne ze względów bezpieczeństwa. Pod wpływem emocji konsumentka zgodziła się na zakup nowego piecyka, który kosztował ponad 6 tysięcy złotych ! Okazało się, że nieuczciwi sprzedawcy zdemontowali u konsumentki piecyk, który zakupiła zaledwie 3 miesiące wcześniej (konsumentka w razie awarii urządzenia mogła złożyć reklamację do sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową). „Stary” piecyk po jego demontażu został zabrany przez przedstawicieli wraz z jego oryginalnym dowodem zakupu. Przedstawiciele nie zostawili również żadnych dokumentów potwierdzających zawarcie umowy sprzedaży. W konsekwencji konsumentka nie wiedziała z kim zawarła umowę i przez kogo została oszukana.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Świdwinie przypomina, że w większości przypadków oferowane przez przedstawicieli handlowych towary, które sprzedawane są poza lokalem przedsiębiorstwa (np. w domach konsumentów, na pokazach handlowych) kilkakrotnie przewyższają ich wartość rynkową. Takie produkty oferowane są najczęściej osobom w podeszłym wieku, które pod wpływem emocji zawierają niekorzystne dla siebie umowy. Zdarzają się również sytuacje, gdy przedstawiciele handlowi podają się za pracowników firmy, z którą mamy zawartą umowę na dostawę paliwa gazowego lub informują, że zostali wysłani do przeprowadzenia kontroli piecyków np. przez zarządcę naszej wspólnoty mieszkaniowej. Fałszywi gazownicy uwiarygadniają swoje wizyty za pomocą profesjonalnego sprzętu do sprawdzania szczelności instalacji oraz teczki z rzekomymi adresami mieszkańców wspólnoty.
WAŻNE !
Za każdym razem, gdy przedstawiane przez osoby postronne informacje budzą jakiekolwiek wątpliwości należy zweryfikować je kontaktując np. z naszym sprzedawcą paliwa gazowego, zarządcą wspólnoty, członkami rodziny, sąsiadami.
Rzecznik Konsumentów zaleca wzmożoną ostrożność przy podpisywaniu jakichkolwiek dokumentów z przedstawicielami handlowymi, wpłacaniem zaliczek, przekazywana swoich danych osobowych, w tym wręczania dowodu osobistego. KAŻDĄ PRÓBĘ OSZUSTWA NALEŻY NATYCHMIAST ZGŁOSIĆ W NAJBLIŻSZEJ JEDNOSTCE POLICJI !
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Katarzyna Piskorz